dijous, 8 de gener del 2015

Ficcions de la memòria: Egipte

Tot just acabava de sortir el sol quan vaig trepitjar per primer cop la sorra del desert. La fredor de la nit s'escolava granet a granet entre els dits dels peus, lliures en les sandàlies de cuir treballat a la manera tradicional.
Vaig mirar a l'horitzó i em vaig adonar que no es distingia. Una lleugera boirina transformava el paisatge en una imatge dubtosa, talment com si es tractés d'un miratge, com si no fos cert del tot que jo fos allà, on començaven els meus somnis joves.  La sorra clara s'unia amb el blau cel esplèndid en una zona intermèdia de color embrutit, com si la història hagués usat una goma d'esborrar per eliminar la línia precisa i segura de la realitat.

Amb la cara alçada, la fresca del matí acaronant-me les galtes, i una brisa lleugera voleiant la camisa, em va embolcallar el misteri del desert amb el seu silenci aclaparador, carregat de preguntes.  Veia tremolar les dunes encara daurades sota la primera llum del dia, i la brisa va portar de sobte la seva veu, que cridava des de milers d'anys enrere: vine...
Allà vaig conèixer la soledat més amable, aquella que no fereix ni dol, sinó que, ben al contrari, reconcilia el jo de dins amb el de fora. Aquella soledat que no fereix per maldat, sinó per necessitat.
El temps, passat i present, es revelava en forma sòlida en les tres ombres creixents darrera meu, que s'anaven acostant centímetre a centímetre mentre el sol s'alçava ràpidament. En aquell moment vaig percebre com una llosa sobre les espatlles la presència de les piràmides, com un nou descobriment, com si mai abans hi haguessin estat, com si fossin una ofrena personal del desert per a mi.
El xofer del grup feia escarafalls amb les mans, estaven a punt d'entrar a la piràmide i em cridava. Vaig córrer per no perdre la visita somiada tantes vegades, la construcció venerada eternament.
Descendíem pel passadís massa inclinat, agafant-nos a les cordes per no relliscar, i començàvem a suar desesperadament.  Vam trepitjar, literalment, la pols mil·lenària, mentre veiem desaparèixer allà dalt de tot el petit punt de llum que ens tornaria a la vida una hora més tard. Va ser emocionant.
Molta estona després, ens acostàvem a la sortida, pujant amb dificultat per la falta d’oxigen, i notàvem la corrent d'aire suau provinent de l'exterior. Se sentia molt soroll a fora. Era un escàndol difícil de definir, un contrast enorme amb el silenci  greu i solemne de l'interior. Però ni en el somni més estrafolari hauria imaginat l'origen del guirigall. En traspassar la porta, no vaig veure res, una mica enlluernada pel sol. Al davant només es veia el mateix desert solitari amb la ciutat al fons, molt lluny, però amb la sorra tant càlida que cremava els dits. L'instint em va fer donar mitja volta, per mirar de cara la remor que ara sí, era una cridòria intensa sense fi. Vaig aixecar la vista per veure'n l'origen, encara més amunt.
Les escales que formaven les enormes pedres quadrades de la construcció, en fileres una sobre l'altra, eren plenes. Plenes de famílies senceres, instal·lades cadascuna en un bloc gegantí, o ocupant-ne dos, protegits del sol en aquesta cara de la piràmide que quedava a l'ombra. Amb robes acolorides i pals havien construït tendals sota els quals es protegien i desplegaven plàteres de menjar per compartir. Els nens jugaven saltant els graons gairebé més grans que ells, mentre les mares posaven a punt els dolços melosos i encenien petites fogueres per fer tè. Ja hi havia almenys, quatre fileres senceres plenes, i continuaven arribant més famílies, que s'enfilaven cada cop més amunt.
Fins aleshores no sabia que era el dia de l'anomenada festa del sacrifici, més coneguda com festa del xai, una de les dues celebracions més importants del calendari islàmic. Les famílies matarien un animal de manera ritual  en record de l'acte d'Abraham, que va estar a punt de sacrificar el seu fill per ordre divina abans que Déu li aturés el braç. Un episodi que apareix tant a l'Alcorà coma la Bíblia.  Aquell havia esdevingut un dia de perdó i d'oblit de malentesos, i d'ajuda als més necessitats.
Va ser un xoc important per a aquella jo, bocabadada davant la irreverència d'un espectacle tant potent i vigorós que traspassava la història, implacable amb el seu propi passat. Vaig sentir-me una puça insignificant en un món de meravelles, i des d’aquell dia màgic ja no tinc cap mite per adorar.

Egipte, aproximadament l’estiu de 1987 o 1988