dilluns, 20 de gener del 2014

Planeta muntanyós

Aquí dalt podria romandre per sempre en pau. Així com ara, asseguda, la cara alçada, el sol escalfant-me les galtes, els ulls tancats, amb els colzes sobre l’herba molla, esquitxada de clapes de neu que ja es van desfent.  Al meu davant res que pugui interrompre el silenci, només cel blau. Blau clar i net, com el seu somriure, que ara ha sorgit del record i desafia el meu.

 Si obrís els ulls i abaixés el cap més avall, molt lluny, veuria la plana formant un mosaic de quadres verds i marrons. Molts verds i molts marrons distints saltats arreu per alegres vermells, siena i taronja de les teules. Veuria les dures línies grises escapçant la natura a plaer i el moviment frenètic dels pagesos amb els seus tractors i els transportistes, com formiguetes vagarejant amunt i avall.


Per això tanco els ulls i agafo aire, respiro fons i penso, gaudeixo de la soledat i espolso cabòries fútils.

Aquí un mal pas és tota una vida, cada cosa és important com el món sencer.  Aquí cal una mirada cristal·lina, obrar amb pulcritud,  pensar amb cautela i tenir el favor dels déus i de la fortuna.  Perquè aquí la bona intenció val molt poc i tot penja d’un equilibri tant fràgil com el bri d’herba molla que arrenco amb determinació, gairebé amb fúria. Una ràbia que sorgeix de l’instint i no pot sufocar ni el somriure que em desafia cada pocs passos.  

Obro els ulls i el sol ja no escalfa tant com fa un minut. Ara sento la brisa gèlida pujar pel nas i aferrar-se a les orelles. Amb un gest involuntari arronso les espatlles i cordo la cremallera fins dalt.

Agafo aire, respiro fons i miro de pensar, maleeixo la soledat i sacsejo el forat negre que ha quedat a la muntanya. Hi ha molts altres forats negres en moltes altres muntanyes com la meva, un munt de somriures desafiant la memòria, restes d’un poder capriciós que jo no puc anomenar.  


M’assereno amb la visió del blau cel, clar i net, tanco els ulls i alço la cara perquè el sol m’escalfi altre cop una mica.  Aquí dalt podria romandre per sempre en pau. Com ell.